Використання
ігрових елементів
на уроках інформатики в 5 класі
Згідно санітарно-гігієнічних
норм час роботи учнів 5 класу за комп'ютером на уроці не повинен
перевищувати 15 хв, весь інший час уроку учні працюють без комп'ютера:
o
знайомляться із загальними теоретичними положеннями курсу
«Інформатика» ;
o
повторюють і закріплюють вивчений матеріал;
o
виконують вправи на розвиток уваги, алгоритмічного, логічного
та критичного мислення, творчих здібностей тощо.
Тому , на мою думку, на уроках
інформатики в 5 класі є достатньо часу для проведення різних ігрових моментів.
У
процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати,
розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до
активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Коли
вчитель використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється
доброзичлива атмосфера, бадьорий
настрій, бажання вчитися. Плануючи урок, учитель має добирати ігри, які були б
цікаві й зрозумілі всім учням.
А. С. Макаренко писав: “Гра має важливе
значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці,
коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі…”
Отже,
гра, її організація – ключ в організації виховання. Вчитися треба весело.
Урок-гра – це метод навчання, спрямований на моделювання реальної дійсності з
метою ухвалення рішень в модельованій ситуації.
Основна
мета гри – підняти інтерес учнів до навчання, і тим самим підвищити
ефективність навчання. Гра стимулює краще запам'ятовування і розуміння
матеріалу, що вивчаєтьсяю.
Ігри
ефективні в системі з іншими формами і методами навчання.
Залежно від конкретної дидактичної
мети нестандартного уроку, індивідуальних вікових і психологічних особливостей
дітей, сюжетно-рольову гру можна проводити з одним учнем, групою або з цілим
класом.
Дидактичні
ігри бажано широко використовувати як засіб навчання, виховання і розвитку
учнів 5 класу. У будь-якій грі розвивається увага, спостережливість,
кмітливість. Сучасна дидактика звертаючись до ігрових форм навчання на уроках,
вбачає в них можливості ефективної взаємодії педагога і учнів, продуктивної
форми їх спілкування з властивими їм елементами змагання, непідробної
цікавості.
Дидактична гра – це
практична групова вправа з вироблення оптимальних рішень, застосування методів
і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальну обстановку. Під
час гри в учня виникає мотив, суть якого полягає в тому, щоб успішно виконати
взяту на себе роль. Отже, система дій у грі виступає як мета пізнання і стає
безпосереднім змістом свідомості школяра.
Рольова гра.
Головна мета її – розвивати здібності школярів, прищеплювати уміння приймати
правильні рішення. У рольових іграх виявляються особистість учня, його
здібності та перспективи на майбутнє.
Вікторина. Її це
називають грою переможців. У ній змагаються, аби швидше і повніше відповісти на
поставлені запитання. Отже, вікторина – це конкурс, під час якого учні
самостійно відповідають на запитання.
Щоб
урок інформатики в 5 класі був цікавим і
ефективним, на його різних етапах можна використати кросворди за темами уроку чи розділу. Складаючи кросворд, учитель
має дотримуватися вимог проведення дидактичних ігор. Під час цілеспрямованої
підготовчої роботи учні розв’язують запропоновані кросворди з вивченої теми.
Отже, кросворд, з одного боку, вносить в урок елемент гри, а з іншого – сприяє
глибшому засвоєнню вивченого.
На
уроках закріплення пройденого матеріалу чи повторенні учні люблять працювати динамічними парами. Попередньо вчитель
готує картки з 2-3 практичними завданнями з теми, що вивчається. Одержавши
картку, двоє учнів перше завдання виконують спільно. Один учень пояснює іншому,
як потрібно виконувати завдання, а той слухає, запитує або висловлює своє
розуміння. Друге і третє завдання діти виконують самостійно, занотовуючи їх до
зошитів, а потім перевіряють один одного з відповідним коментуванням допущених
помилок.
Перелічені
види ігор мають своє призначення і конкретне застосування. Так, мета
дидактичних ігор – формування в учнів уміння поєднувати теоретичні знання з
практичною діяльністю. Оволодіти необхідними знаннями, уміннями й навичками
учень зможе лише тоді, коли він час виявлятиме до них інтерес, і коли вчитель
зумів зацікавити учнів.
Добираючи
ту чи іншу дидактичну гру, вчитель має пам’ятати, що процес створення гри
містить ряд станів:
1)
вибір теми гри;
2) визначення
мети й завдань гри;
3) підготовка
і проведення гри (повідомлення учням теми гри, підготовка унаочнень, проведення
гри, підбиття підсумків).
Успіх
проведення гри залежить від дотримання вимог:
-
ігри мають відповідати навчальній
програмі;
-
ігрові завдання мають бути не надто
легкими, проте й не дуже складними;
-
відповідність гри віковим особливостям
учнів;
-
різноманітність ігор;
-
залучення до ігор учнів усього класу.
Щоб
ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати
необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
1. Готовність учнів до участі у
грі (кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її,
кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі у
грі).
2. Забезпечення кожного учня
необхідним дидактичним матеріалом.
3. Чітка постановка завдань гри.
Пояснення гри – зрозуміле, чітке.
4. Складну гру слід проводити
поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і
різні її варіанти.
5. Дії учнів слід контролювати,
своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6. Не можна допустити приниження
гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку в грі, глузування
тощо).
7. Доцільно розсадити учнів
(звичайно непомітно для них) так, щоб за кожною партою сидів учень сильніший, а
другий – слабший. У такому разі ігри між сусідами по парті проходять
ефективніше і постійно контролюються сильнішими. Розсадити учнів по рядах парт
треба так, щоб рівень їхніх знань і розумового розвитку був приблизно
однаковим, щоб шанс виграти мав кожен ряд учнів.
8. Гра на уроці не повинна
проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. Учні
мають засвоїти правила гри, крім того зміст гри, її форма повинні бути
доступними для учнів.
Загадка – це
досить поширений жанр дитячого фольклору, метод народної педагогіки. Загадка
розвиває мислення і мову дитини, її спостережливість. Кожна загадка містить
нестандартне завдання, яке викликає жвавий інтерес. За допомогою загадок можна
створювати проблемні ситуації на уроках української та інших мов, математики,
предметів природничого циклу, а також проводити інтегровані уроки. Крім
народних загадок, можна використати немало авторських загадок, що відображають
явища природи, предмети побуту, техніки та ін.
В 5
класі добре проходять уроки-мандрівки . Суть таких уроків
полягає в наступному – негативний герой (Пірат, Дракон і тому подібне)
викрадають царівну Інформатику. Для їх
звільнення необхідно пройти ряд перешкод. Споряджаються одна або декілька
експедицій для визволення. Кожній експедиції дається маршрут проходження або
частина маршруту, а щоб отримати інформацію про подальшу дорогу проходження,
необхідно виконати те або інше завдання. Перешкоди, що зустрілися, долає кожен
член експедиції окремо або всі разом. В результаті спільних зусиль пригоди
закінчуються благополучно і полонені визволяють. Дорогу проходження експедицій
можна супроводжувати малюнками або картою проходження. Бажано при плануванні і
проведенні даних уроків використовувати комп'ютерні тести, кросворди і так
далі.
Але
дуже важливо пам’ятати що, гра – не самоціль, а тільки засіб покращити
результати навчання школярів, гра не повинна перетворюватися на розвагу.
Основним завданням курсу інформатики , як і будь-якого загальноосвітнього предмету, є розвиток учня як особистості, розвиток його мислення, його творчого потенціалу, розвиток його здібностей.
На мою
думку, на уроках інформатики в 5 класі найефективнішими є інтерактивні методи
навчання з елементами гри. Методика викладання предмету, особисті якості
вчителя роблять значний вплив на розвиток інтересу до предмету. Тому вчителі
повинні вести пошуки різноманітних форм і ефективних методів викладання
інформатики, які б активізували розумову діяльність учнів середньої ланки.
Немає коментарів:
Дописати коментар